Pagine

venerdì 12 aprile 2013

Sparristider

Sedan några veckor tillbaka är det högsäson för vildsparrisen. Av mina väninnor har jag lärt mig att när violerna blommar är det dags att ge sig ut och leta sparris. Under veckosluten är naturen full av entusiastiska sparrisplockare på jakt efter denna smakfulla ingrediens till pasta eller omelette. Precis som vid svampplockning är alla hemlighetsfulla om sina specialställen fast man skryter gärna om hur mycket man hittat vid ett annat tillfälle. I lördags träffade vi en gubbe som påstod sig ha hittat 20 kg vid ett tillfälle förra året. Jag och maken nöjer oss med varsin bukett och ger oss sedan hem glada över att inte ha stött på någon huggorm under plockningen. Pärlhyacint som jag stolt planterat i min trädgård kallas av väninnorna för "huggormsblomma" och de kan inte riktigt förstå varför jag vill ha den i trädgården. Som med violerna betecknar dess blomning  tiden för ormens uppvaknande.

Nessun commento:

Posta un commento